Οι ειδικοί απαντούν

EPAPSY Admin

EPAPSY Admin

Σε αυτό το podcast παρουσιάζουμε τα αποτελέσματα της μίνι έρευνας που εκπονήθηκε από το Κέντρο Ημέρας Franco Basaglia της ΕΠΑΨΥ, σχετικά με την αποτελεσματικότητα και την ικανοποίηση των εξυπηρετούμενων από τις υπηρεσίες ψυχικής υγείας εξ'αποστάσεως την περίοδο του πρώτου Λοκντάουν.

Η Ίλια Χατζή, ψυχολόγος του Κέντρου Ημέρας παρουσιάζει την έρευνα και τα αποτελέσματα, ενώ σχολιάζει η ψυχολόγος και μέλος του Κέντρου Ημέρας Μαρίνα Σκουρτέλη . 

Συντονίζει ο Κοινωνικός Λειτουργός Δημήτρης Γαλάνης.

Μπορείτε να το ακούσετε εδώ

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 20/11/2020 το διαδικτυακό σεμινάριο «Σύνθετο Ψυχικό Τραύμα στα παιδιά και τους εφήβους – Complex Post Traumatic Stress Disorder» με την κα. Σοφία Μανωλέσου MScPH, Ψυχίατρος Παιδιών και Εφήβων, για τα στελέχη των Κινητών Μονάδων Ψυχικής Υγείας ΒΑ και Δυτικών Κυκλάδων ΕΠΑΨΥ. Στο σεμινάριο συμμετείχαν επίσης κι επαγγελματίες από το Κέντρο Ημέρας Franco Basaglia και τον Ξενώνα Εφήβων ΕΠΑΨΥ. 

Ευχαριστούμε την κα Μανωλέσου για την εξαιρετική παρουσίαση, βασισμένη σε σύγχρονη διεθνή βιβλιογραφία κι εμπειρία από το εξωτερικό και τον ελληνικό χώρο. 

 

 

Job Title: Community Psychosocial Worker

Status: For a fixed period (1 month) with possibility of extension

Location: Urban Area of Attica

Submit until: 30/11/2020

Project’s purpose

EPAPSY in collaboration with UNHCR is going to implement a project in the urban area of Attica that focuses on the provision of Community Psychosocial Support integrated services to refugees/asylum seekers. The objective of the project is to develop competency-based skills of refugees enabling them to take on paraprofessional roles of Community Psychosocial Workers within the refugee communities.

Responsibilities

  • Assessment of problems and identification of needs
  • Community outreach activities
  • Mental health promotion and prevention of mental illness
  • Psychosocial support (individual and group sessions performing home visits -or in community centers-and using community-based MHPSS approaches facilitates families and communities to support and care for others)
  • Community mobilization leading to enhanced social resilience
  • Referral to available and accessible resources including provision of basic needs
  • Create and promote new initiatives that support the psychosocial wellbeing of refugees.

Required qualifications and skills

Profile

  • Adults 
  • Recognized refugee or subsidiary protection status or asylum seeker

Experience

  • Experience in voluntary work (formal or informal through community networks)
  • Experience working within the field of mental health and social work is highly valued.

Required professional skills

  • Motivation and potential to learn
  • “Lived experience” - Persons who have experienced (themselves or in people in their direct social environment)
  • Strong interpersonal skills and the ability to work within different cultural environments
  • Ability to work as part of a team and demonstrate flexibility, motivation, and maturity

Language 

  • Fluency in English and basic knowledge (or in the process to learn) Greek is a plus.
  • Excellent Arabic and French

Computer skills

  • Knowledge of Microsoft Office (Word and Excel) is considered an asset

  

Interested Candidates shall submit in a single document their Resume/CV and Cover Letter in English by email to:  This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.  by Monday, November 30, 2020, mentioning in the email subject “EPAPSY Community Psychosocial Worker”.

EPAPSY is an equal opportunity employer. Persons with disabilities and from vulnerable and disadvantaged groups are strongly encouraged to apply. We also strongly encourage applicants from Migrant and Refugee communities.

Please note that due to the urgency of recruitment, EPAPSY reserves the right to complete the process as soon as the suitable candidate has been identified and only shortlisted candidates will be contacted.

Την Πέμπτη 19/11 πραγματοποιήθηκε εισήγηση στους φοιτητές του Τμήματος Ψυχολογίας Παντείου Πανεπιστημίου, με θέμα "Παροχή υπηρεσιών ψυχικής υγείας στην κοινότητα: το παράδειγμα των Κινητών Μονάδων Ψυχικής Υγείας ΕΠΑΨΥ στις Κυκλάδες”,  από τη Στέλλα Παντελίδου, Επιστημονική Υπεύθυνη Κινητών Μονάδων, Ψυχολόγο-Ψυχοθεραπεύτρια, Δρ. Κοινωνικής Ψυχιατρικής. 

Την Παρασκευή 4/12 στις 19:00 θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακή συζήτηση με θέμα: «Ψυχικές διαστάσεις της πανδημίας και ψυχική ανθεκτικότητα: ενήλικες, παιδιά, οικογένειες απέναντι σε μια νέα πραγματικότητα», στην οποία θα συμμετέχουν θεραπευτές από την Κινητή Μονάδα Ψυχικής Υγείας.

Η συμμετοχή είναι δωρεάν.

Για να συμμετάσχετε, συνδέεστε με την εφαρμογή ZOOM: 

https://us02web.zoom.us/j/85838687082?pwd=QUdnS3N4elgrL1d3SXRHRXB0WENhQT09

Meeting ID: 858 3868 7082

Passcode: 785693

 

Η Εταιρεία Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ψυχικής Υγείας (Ε.Π.Α.Ψ.Υ.) ζητεί νοσηλευτή/ νοσηλεύτρια σε Μονάδα Ψυχοκοινωνικής Αποκατάστασης στη Λαμία.
Η θέση είναι πλήρους απασχόλησης ορισμένου χρόνου και αφορά σε κυλιόμενο ωράριο.

Για περισσότερες πληροφορίες και αποστολή βιογραφικών, μπορείτε να επικοινωνήσετε στο e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.  και στο τηλ: 2231066026

Παρέμβαση του καθηγητή κ. Στέλιου Στυλιανίδη στη ραδιοφωνική εκπομπή “Ντάμες Σπαθί” του Αθήνα 9,84FM (16/11/2020). 

Μπορείτε να ακούσετε το σχετικό απόσπασμα εδώ. 

Παρέμβαση του καθηγητή κ. Στέλιου Στυλιανίδη  με θέμα το Lockdown και τις συνέπειές του στη ψυχική υγεία στο Δελτίο Ειδήσεων της ΕΡΤ1 στις 18:00 ( 12/11/2020)

Δείτε το σχετικό απόσπασμα εδώ

Η εφηβεία στον Δυτικό Πολιτισμό συνιστά ένα κοινωνικοψυχολογικό φαινόμενο ανάπτυξης που τοποθετείται σε βιολογική βάση, στην έναρξη της ήβης και ολοκληρώνεται «ψυχικά» με την τελική οργάνωση της σεξουαλικότητας. Πρόκειται για ένα ξεχωριστό αλλά και ενδιάμεσο στάδιο μεταξύ της παιδικής ηλικίας και της ενηλικίωσης με ασαφή όρια που αποτελείται από στοιχεία της προηγούμενης και της επόμενης αναπτυξιακής φάσης, καθώς και από χαρακτηριστικά που εμφανίζονται μόνο στην εφηβεία. Η εφηβεία καθορίζεται από πολλαπλές διαστάσεις κοινωνικού, συμβολικού, σωματικού και ψυχολογικού γίγνεσθαι, οι οποίες οδηγούν σε μια μοναδική ριζική αναμόρφωση του πρώην παιδιού. Κατά τη χρονική περίοδο της εφηβείας συντελούνται μείζονες σωματικές και ψυχολογικές αναταξινομήσεις, όπως επίσης και μεταβολές στη σχέση των εφήβων με τον εαυτό τους και με τους άλλους.

Η ψυχική ισορροπία διαταράσσεται και η προσωπικότητα του εφήβου χαρακτηρίζεται από ρευστότητα. Το σώμα έχει έναν καθοριστικό ρόλο εφόσον οι αλλαγές που παρατηρούνται σε αυτό ωθούν και διαμορφώνουν τις εξελίξεις. Η μετάβαση από τη σχετική σωματική αδράνεια της περιόδου του Δημοτικού στις ραγδαίες σωματικές αλλαγές της εφηβείας δημιουργούν ένα «εκρηκτικά ρευστό τοπίο».

Η εφηβεία χωρίζεται σε επιμέρους περιόδους με διαφορετικές αναπτυξιακές απαιτήσεις και γνωρίσματα. Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για την πρώιμη (11-14 ετών), τη μέση (14-17 ετών) και την ύστερη (17-20 ετών) εφηβεία.

  Για κάποιους, η αναταραχή της εφηβείας είναι αναπόφευκτη, χρήσιμη και απαραίτητη για την ομαλή εξέλιξη του ατόμου ενώ άλλοι θεωρητικοί υποστηρίζουν πως «Το να μεγαλώνει κανείς είναι εγγενώς μια πράξη επιθετική». Στόχος κατά τη λήξη της εφηβείας είναι η ανεξαρτητοποίηση, η απόκτηση ταυτότητας και η ανάπτυξη δεξιοτήτων που θα επιτρέψουν στον έφηβο να ενταχθεί στον κοινωνικό χώρο της ενήλικης ζωής.

Οι έφηβοι, πέραν των βιολογικών και γνωστικών αλλαγών, καλούνται να αντιμετωπίσουν προκλήσεις και σε συναισθηματικό επίπεδο καθώς η εφηβεία θεωρείται μια περίοδος έντονης κρίσης και πίεσης. Ο έφηβος σε αυτή τη φάση προσπαθεί να απαρτιώσει παλιές και νέες εμπειρίες διαφορετικών πλαισίων και συναισθημάτων σε έναν ενιαίο εαυτό μέσα απο συναισθηματικές διεργασίες, με στόχο την επίτευξη της αίσθησης ταυτότητας. Η διαδικασία επίτευξης μιας ρεαλιστικής αίσθησης ταυτότητας στην εφηβεία περιλαμβάνει πειραματισμό στην εμφάνιση, στις επιλογές και στη συμπεριφορά σε κάθε έφηβο με μοναδικό τρόπο. Στην εφηβεία ο πειραματισμός είναι αναπτυξιακά κατάλληλος, εκτός από τις περίπτωσεις που εκτυλίσσεται με τρόπο επικίνδυνο για την υγεία ή τη ζωή του εφήβου.

Κατά την περίοδο της εφηβείας ο έφηβος διεργάζεται τον αποχωρισμό από τους γονείς που συνεπάγεται εντάσεις, υποτίμηση και αμφισβήτηση των γονέων. Κατά τη διαδικασία αυτή, ο έφηβος αναζητά διακαώς νέα πρόσωπα ταύτισης ξεχωριστά από τον ίδιο ώστε να καλυφθεί το κενό της απώλειας ενώ παράλληλα στρέφεται σε μια αυξανόμενη επένδυση του εαυτού. Aυτό το αίσθημα κενού και μοναξιάς γίνεται αντικείμενο επεξεργασίας από τον έφηβο μέσα απο εκλάμψεις δημιουργικότητας και πολύωρη ενασχόληση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που προσφέρουν εγγύτητα και επαφή κρατώντας την απαιτούμενη απόσταση.

Αυτή η περίοδος της «κρίσης» δεν αφορά μόνο τους εφήβους αλλά και τους γονείς, οι οποίοι καλούνται να ανταπεξέλθουν και στη δική τους αναπτυξιακή φάση εξέλιξης, παράλληλα με τις αντιδράσεις του έφηβου, που συχνά τους οδηγούν σε αναστάτωση, πανικό. Συχνά, η μετάβαση από τη μια αναπτυξιακή φάση στην άλλη βιώνεται με «σύμμεικτο» τρόπο, με χαρά μαζί με θλίψη. Ο γονιός χαίρεται να βλέπει το παιδί του να προχωρά στο επόμενο αναπτυξιακό στάδιο, αν και η περίοδος της εφηβείας συχνά ενέχει και έντονη ανησυχία. Η σχέση γονέα παιδιού  συνοδεύεται πια από άλλες δεξιότητες επικοινωνίας, ωστόσο, χάνεται η συνθήκη στην οποία το παιδί είχε μεγάλη ανάγκη από τις φροντίδες του γονιού, δεχόταν τα χάδια χωρίς αντιρρήσεις και ο γονιός αισθανόταν απαραίτητος και χρήσιμος. Για όλα τα παραπάνω, ο γονιός «πενθεί» καθώς βλέπει το παιδί να μεγαλώνει ακόμα και αν έρχονται άλλα ενδιαφέροντα να τα αντικαταστατήσουν.

Πως λοιπόν οι γονείς μπορούν να «αντιμετωπίσουν» τους εφήβους σε κάθε στάδιο; 

Στο πρώτο στάδιο της εφηβείας (11-14 ετών) ο έφηβος έχει ανάγκη από μια σταθερή και όχι αυστηρή θέση από τους γονείς αλλά και από σαφή όρια. Ο γονιός θα πρέπει να είναι έτοιμος για τις «δυο ταχυτήτων» συμπεριφορές του εφήβου καθώς άλλοτε είναι ικανός να επιδείξει ώριμη συμπεριφορά και στάση και άλλοτε εμφανίζονται πιο πρώιμες ανάγκες (π.χ. ανάγκη για χάδια και φροντίδα).  Αν και οι συγκρούσεις είναι δύσκολο να αποφευχθούν, ο γονιός οφείλει να φύγει από την «εξιδανικευμένη» θέση του με σκοπό να επιτρέψει τις διεργασίες και τη διαφοροποίηση του εφήβου.

Κατά την περίοδο της μέσης εφηβείας (14-17 ετών), οι γονείς είναι ανάγκη να επιδείξουν ελαστικότητα και ευελιξία στο πρόγραμμα και στις επιλογές των εφήβων και να επιτρέψουν να ορίζονται από τους ίδιους. Η σχέση με τους συνομηλίκους είναι προεξάρχουσας σημασίας καθώς και οι σχέσεις με άλλα πρόσωπα «κύρους», όπως π.χ. οι καθηγητές.

Στο τελικό στάδιο της εφηβείας (17-20 έτων) οι έφηβοι έχουν κατακτήσει σε σημαντικό βαθμό την αίσθηση ταυτότητας. Βασικό καθήκον των γονιών στην παρούσα περίοδο είναι η προώθηση ενός ανοιχτού και ενσυναισθητικού διαλόγου ανάμεσα σε εκείνους και τους εφήβους και της δημιουργίας ενός χώρου εντός του οποίου οι έφηβοι θα μπορούν να εκφράσουν τις αγωνίες, τα όνειρα και τις προσδοκίες τους για το μέλλον.

Αγγελική Καραγιάννη, 

Κλινική Ψυχολόγος, Κινητή Μονάδα Ψυχικής Υγείας ΒΑ και Δυτικών Κυκλάδων ΕΠΑΨΥ

Βιβλιογραφία

Association, A. P. (2002). Developing adolescents: A reference for professionals.Washington, DC: Author.

Blos, P. (1962). On adolescence: A psychoanalytic interpretation. New York: Free Press.

Freud, A. (1958). Adolescence. Psychoanalytic Study of the Child, 13, 231-258.

Winnicott, D. W. (2005). Contemporary concepts on adolescent development. In D. W.Winnicott, Playing and reality (pp. 186-203). Great Britain: Routledge Classics. 

Αλεξανδρίδης, Α. (2018). Παιδικοί Φόβοι. Εκδόσεις Ίκαρος. Αθήνα.

Αναστασόπουλος, Δ.,  Σουμάκη, Ε.,& Αναγνωστόπουλος, Δ.  (n.d.). (2008. Ανακτήθηκε από https://www.soumaki.gr/images/Soumaki_December_2008.pdf

Αναγνωστόπουλος, Δ.  , & Σουμάκη, Ε. (n.d.). (2020).  Ανακτήθηκε από https://www.soumaki.gr/koronoios-kai-efiveia.pdf

Βαρτζόπουλος, Ι., & Λαμνίδης, Ν. (2016). Σημείωμα των Εκδοτών. Οιδίπους, 15, 2-3. 

Ζερβής, Χ. (2016). Η εφηβεία ως έμφυλη επαναθεμελίωση του υποκειμένου και οι κίνδυνοι του ψυχικού κενού. Οιδίπους, 15, 53-75.

Μανωλόπουλος, Σ. (2015). Δρόμοι της εφηβείας. Χάρτες επαναλήψεων και φαντασιώσεων, πορείες παλινδρομήσεων και απαρτίωσεων. Αθήνα: Νήσος.

Σε ολόκληρο τον κόσμο, η πανδημία του Covid-19 έχει σοβαρό αντίκτυπο στην ψυχική υγεία και την ψυχοκοινωνική ευημερία των ανθρώπων. Η Ομάδα Αναφοράς για την Ψυχική Υγεία και την Ψυχοκοινωνική Υποστήριξη της IASC (IASC MHPSS RG), μετά από πρόσκληση για κοινή δράση, που κινητοποίησε 57 οργανώσεις ως μέλη, προχώρησε στην έκδοση του Ενημερωτικού Σημειώματος «Ψυχική υγεία και ψυχοκοινωνικές πτυχές της πανδημίας του Covid-19». Το συγκεκριμένο έγγραφο αποδείχθηκε πολύ χρήσιμο για την αντιμετώπιση και μέχρι σήμερα έχει μεταφραστεί σε 24 γλώσσες, καλύπτοντας μία σειρά συνιστώμενων δραστηριοτήτων καθώς επίσης μηνύματα για διαφορετικές ομάδες-στόχο. Για την αποτελεσματική διαχείριση της παγκόσμιας κρίσης κυκλοφορεί στην ελληνική γλώσσα με ευθύνη της Τεχνικής Ομάδας Εργασίας Αττικής για την Ψυχική Υγεία και την Ψυχοκοινωνική Υποστήριξη και τη συνδρομή του Κέντρου Ημέρας Βαβέλ έκδοση με τίτλο “Επιχειρησιακά ζητήματα για πολυτομεακά προγράμματα ΨΥΨΚΥ κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Covid-19”. 

Η έκδοση περιέχει μεγάλο όγκο επιχειρησιακών πληροφοριών και πρακτικών προσεγγίσεων, που μπορούν να αξιοποιηθούν για τον ανθρωπιστικό προγραμματισμό στους τομείς της υγείας, της σεξουαλικής και έμφυλης βίας, της προστασίας σε κοινοτικό πλαίσιο, της σίτισης, της διαχείρισης και του συντονισμού καταυλισμών. Περιέχει τις εξής πέντε ενότητες: 

1. Προσαρμόζοντας τις Πρώτες Βοήθειες Ψυχικής Υγείας στο πλαίσιο του Covid-19 

2. Συνέχιση της παροχής ολοκληρωμένης και κλινικής φροντίδας ΨΥΨΚΥ σε ανθρωπιστικά πλαίσια κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Covid-19 

3. Σκέψεις για ζητήματα ψυχικής υγείας και ψυχοκοινωνικής υποστήριξης σε παιδιά, εφήβους και οικογένειες κατά τη διάρκεια της αντιμετώπισης του COVID-19 

4. Σκέψεις για την ανάπτυξη τρόπων αντιμετώπισης ΨΥΨΚΥ σε ηλικιωμένα άτομα κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Covid-19 

5. Αντιμετώπιση της χρήσης ουσιών και εξαρτητικών συμπεριφορών κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19

Την έκδοση μπορείτε να διαβάσετε και να κατεβάσετε εδώ

Page 1 of 28

Η Ε.Π.Α.Ψ.Υ. ιδρύθηκε το 1988 και έκτοτε δραστηριοποιείται αδιάκοπα με σκοπό την προσφορά ενός εναλλακτικού μοντέλου παροχής ψυχιατρικής φροντίδας στην Κοινότητα, στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου για την Ψυχική Υγεία «Ψυχαργώς» και με βάση τις αρχές της Ψυχοκοινωνικής Αποκατάστασης.

 

Στηρίζουμε

Στηρίξτε μας

Αριθμοί Λογαριασμού Δωρεών

ALPHA BANK ΙΒΑΝ - GR8001405010501002002007209

ΕΘΝΙΚΗ ΙΒΑΝ - GR1801101380000013848014745


Επικοινωνία

  Ε.Π.Α.Ψ.Υ.
Σαλαμίνος 36,
Μαρούσι, Αττική, Τ.Κ.: 151 24

 +30 210 80 56 920

        +30 210 80 56 921 (Φαξ)

 This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 9.00 - 17.00